دسته بندی نشده

صنعت کارتن سازی و مقوای موج دار(فلوت)

تاریخچه صنعت کارتن سازی و مقوای موج دار ( فلوت )

در صنعت کارتن سازی کارتن را از ورق کارتن می سازند و آن را براساس نیاز مشتری و محصولی که می خواهد در آن جای دهد در اندازه های مختلف تولید می کنند و براساس سلیقه ی مشتری چاپ را بر روی آن انجام می دهند. کارتن در صنعت بسته بندی از اهمیت بسزایی برخوردار است چرا که باعث حمل و نقل آسان و سریع محصولات می شود و همچنین امنیت محصول را تضمین می کند. با افزایش تقاضای مصرف کنندگان کالاهای مختلف در بازار نیاز تولیدکنندگان به ابزاری سبک برای بسته بندی جهت محافظت و حمل بیش از هر زمانی احساس می شد و همین باعث استارتی برای صنعت کارتن سازی و جعبه سازی گردید. اختراع مقوا از زمانی شروع شد که بشر توانست با قرار دادن ورقه های نازک و سست کاغذ بر روی هم و موج دار کردن آن به مقوای موج دار، سخت و محکم برای بسته بندی اشیاء شکستنی بهره گیرد.

تاریخچه صنعت کارتن سازی

در سال 1856 ادوارد هالی از این مقوای موج دار به عنوان آستر کلاه های بلند استفاده کرد و حق اختراع را از آن خود کرد. همچنین در سال 1871 شخصی از نیویورک به نام آلبرت جونز یک لایه کاغذ صاف را به کاغذهای موج دار اضافه کرد و به ماده ای ایده آل برای بسته بندی بطری و فانوس شیشه ای دست یافت. سه سال بعد از آن اسمیت نخستین دستگاه تولید عظیم و صنعتی مقوای موج دار را اختراع کرد. اولیور لانگ نیز به هر دو سمت کاغذ موج دار یک لایه صاف اضافه کرد ، ماده ای که امروزه به نام مقوای موج دار می شناسیم.

در سال 1890 شخصی از بروکلین به نام روبرت گید که در زمینه ساخت ساک های کاغذی و چاپ فعالیت داشت، در حال آماده سازی سفارش یکی از مشتریان خود بود که با استفاده از یک خط کش فلزی برای برش زدن بخش های تاخورده استفاده نمود که به این نتیجه رسید می تواند با برش زدن مقوا به راحتی تعداد زیادی جعبه یا همان کارتن بسته بندی تولید کند.

History of Carton Industry

انواع کارتنی که در صنعت کارتن سازی تولید می شود شامل:

کارتن عادی: بیشتر به صورت برش تولید می شود.

کارتن دایکاتی: بیشتر توسط قالب تولید می شود و انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می شود.

  • کارتن تلسکوپی:  مانند کارتن بسته بندی موز
  • کارتن دسته دار: مانند کارتن اسباب بازی کودکان
  • کارتن سوراخ دار: مانند کارتن لبنیات
  • کارتن یک درب: مانند کارتن هایی که برای هدایا استفاده می شود.
  • کارتن بدون درب: مانند کارتن بسته بندی یخچال و یا گاز

محصولات تولید شده در صنعت کارتن سازی چه مزایای دارند

اقتصادی: استفاده از کارتن تولید شده در صنعت کارتون سازی از لحاظ اقتصادی این امکان را به ما می دهد که در هنگام جمل و نقل و یا انبار کردن محصولات هزینه ی کمتری را پرداخت کنیم. همچنین امکان تغییر ساختار و چاپ روی آن با کمترین هزینه وجود دارد.

زیست محیطی: ما برای اینکه بتوانیم طبیعتی سالم و تمیز را به نسل آینده ی خود اهدا کنیم باید تمام تلاش خود را برای حفظ محیط زیست انجام دهیم. به همین منظور ما باید در تولیدات خود از کارتن های مقوایی که  از مواد قابل بازیافت ساخته شده اند استفاده کنیم تا در کنار استفاده ی دوباره از آن بتوانیم زباله ی کمتری هم تولید کنیم.

بازاریابی: کارتن های مقوایی تولید شده دارای شکل هایی هستند که نظر مشتریان را به خود جلب می کند و از آنجایی که قابلیت چاپ ( انواع چاپ روی کارتن که شامل: فلسکو، افست و سیلک هستند) بر روی آنها وجود دارد مشتریان می توانند بنا به سلیقه ی خود از رنگ های مختلفی استفاده کنند تا هم جذابیت محصول خود را افزایش دهند و هم نام تجاری خود را به نمایش بگذارند تا مردم با آن آشناییتی پیدا کنند و هم تبلیغی در جهت افزایش فروش آنها شود.

ساختاری: امکان تهویه ی هوا در کارتن ها جهت جلوگیری از فساد محصول وجود دارد. مقاوم در برابر فشار و ضربات هستند. برای بسته بندی اکثر محصولات می توان از آنها استفاده کرد. گرد و غبار تأثیری بر بسته بندی محصولات ندارد.

نقاط قوت مقوای موج دار

مقوای موج دار ماده ای است با وزن نسبتا سبک و بیسار محکم و بادوام است که در ساختار آن از 3 لایه کافذ کرافت استفاده شده است. طبق اصول معماری یک کمان، بهترین تحمل کننده فشارهای سنگین خواهد بود. مقوای موج دار یا فلوت ( flute or corrugated ) بر همین اصل ساخته شده است.

در میان دو لایه صاف لایه های کمانی پیچ خورده و مواجی نهفته است و با استفاده از نشاسته ذرت و برخی مواد شیمیایی به هم چسبیده اند که موجب استحکام و قدرت مقوای موج دار یا فلوت می شود. در صنعت کارتن سازی لایه های موجدار مقوا در یک راستا قرار می گیرند و این امر قدرت کارتن را تا حد زیادی افزایش می دهد.

مقوای موج دار یا فلوت به کار گرفته شده در صنعت کارتن سازی باید از دو تست ذیل سربلند بیرون بیاید و بر طبق آن درجه بندی گردد.

تست ECT : تست خرد یا له شدن می باشد که عملکرد و مقاومت کارتن یا جعبه را در حین انباشته سازی مورد بررسی قرار داده و بر حسب پوند بر اینچ مربع (psi) رتبه بندی می شود.

تست BST : تست مقاومت و قدرت در برابر از هم پاشیدگی می باشد که نشان می دهد یک کارتن یا جعبه چه میزان وزن را می تواند تحمل کند بدونه آنکه از هم فرو بپاشد.

از آنجایی که ماده ی اولیه ای که در تولید این مقواها استفاده می شود معمولا قابل بازیافت است و به ظبیعت آسیبی وارد نمی کند، به همین دلیل در صنعت کارتن سازی مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

کلام آخر اینکه سایت ما قادر است در عرض 3 دقیقه استعلام قیمت کارتن را انجام دهد و کار را برای شما آسان کند.

 

 

 

 

 

5/5 - (4 امتیاز)
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

۶ دیدگاه در “صنعت کارتن سازی و مقوای موج دار(فلوت)

  1. احمدی گفت:

    سلام خسته نباشید..قیمت مقوای موج دار چند هست؟

    1. سلام و درود کاربر گرامی برای استعلام قیمت کارتن مقوایی، لطفا به صفحه استعلام قیمت کارتن مراجعه کنید

  2. عبدی گفت:

    سلام.. بسیار عالی بود ممنونم از اطلاعات بسیار خوبتون..

    1. سلام و درود کاربر گرامی
      ممنون از لطفی که به ما دارید

  3. طالبی گفت:

    سلام قیمت و طرح های کارتن یک درب دار را مخواستم ازتون
    ممنونم

  4. ذوالفقاری گفت:

    خداقوت
    کارتن های جعبه کاویی هم سفارش میگیرین ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *