دسته بندی نشده

کارتن دارو و دلیل استفاده آن برای داروها / کارتن سازی گلبرگ

کارتن دارو در کارخانه کارتن سازی گلبرگ باکس

استفاده از دارو از گذشته تا کنون یکی از نیازهای ضروری انسان ها جهت بقا بوده است. از مراحل تولید دارو اگر بگذریم بسته بندی داروها نیز بحثی کاملا مفصل دارد؛ همچنین علاوه بر اطمینان از مناسب بودن بسته بندی داروها( بسته بندی که دارو در آن قرار می گیرد) باید از کیفیت کارتن های بسته بندی نیز اطمینان داشته باشیم چرا که در غیر اینصورت ممکن است دارو آسیب فیزیکی دیده و یا حتی به دلیل تغییرات دما اثر خود را از دست بدهد. به همین دلیل است که صنعت تولید کارتن های بسته بندی برای داروها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و همچنین اهمیت کارتن دارو و بسته بندی آن در جامعه کنونی بپردازیم. بنابراین اگر به این موضوع علاقه دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تولید و ساخت کارتن دارو

فرایند تولید و ساخت کارتن های دارویی، فرایندی طولانی، زمانبر و نیازمند دقت زیادی می باشد. دلیل تاکید زیاد بر روی این بخش تاثیر زیاد کارتن های بسته بندی جهت حفظ سلامت دارو می باشد. همچنین کیفیت این بسته بندی ها نیز برای شرکت های داروسازی بسیار مهم است. چراکه آن ها نمی خواهند با استفاده از کارتن های بی کیفیت، اعتبار خود را به خطر بیاندازند؛ بسیاری از جعبه های لمینتی بسته بندی دارویی پرطرفدار از لایه‌های کاغذ، آلومینیوم و لایه‌های نازک پلی اتیلن ساخته شده اند که مقاومت دارو را در مقابل عواملی مانند نور، آب و اکسیژن بالا می برد. علاوه بر موارد ذکر شده شکل ظاهری کارتن ها نیز مورد دیگری است که امروزه مورد توجه شرکت های کارتن سازی و جعبه سازی قرار گرفته است که دلیل آن را علاوه بر جنبه های بهداشتی می توان تاثیر زیاد آن در زمینه برندیگ نیز دانست.

کارتن های مقوایی برای بسته بندی دارو

کارتن های مقوایی داروها باید در مقابل نفوذ میکروب ها به بسته بندی ( که در اثر عواملی مانند گرما و رطوبت به وجود می آید) مقاوم باشند؛ در غیر اینصورت اثر دارو از بین رفته و در مواردی حتی ممکن است خسارات جبران ناپذیری را برای بیمار به وجود بیاورد. عموما شرکت های بسته بندی دارویی سلامت و حفاظت کامل از داروها را پس از بسته بندی تضمین می کنند. علاوه بر مواردی که سلامت دارو را هنگام بسته بندی تضمین می کند، شرکت های تولید کننده اطلاعاتی مانند نوع دارو، نام دارو، تاریخ انقضا، مقدار تجویز شده و عواملی اینچنینی را نیز روی کارتن خود چاپ می کنند. در این میان از اهمیت رنگ بندی و استفاده از رنگ های مختلف بر روی کارتن نیز نباید غافل شد چراکه این رنگ ها می تواند نقش مهمی در جلب توجه فرد بیمار به هشدارهای نوشته شده داشته باشد.

کارتن دارو

چرا باید از کارتن دارو و بسته بندی دارو استفاده کنیم؟

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا دلایل دیگری نیز برای استفاده از کارتن و جعبه نگهداری دارو نیز وجود دارد. آشنایی با این دلایل به شما در درک نقش کارتن های بسته بندی دارویی کمک به سزایی خواهد کرد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که در وهله اول کیفیت کارتن و اعتبار شرکت تولید کننده آن مدنظر است و پس از آن دلایل پایین اهمیت پیدا خواهند کرد. برای کاهش هزینه های طراحی کارتن و تولید کارتن، می توانید از قالب های اماده کارتن استفاده کنید که هزینه طراحی را حذف می کند. برای کاهش هزینه های طراحی کارتن و تولید کارتن، می توانید از قالب های اماده کارتن استفاده کنید که هزینه طراحی را حذف می کند.

آسان بودن جا به جایی و نگهداری

کارتن های بسته بندی یکی از عوامل کلیدی در هنگام جا به جایی داروها می باشند. بسته بندی باید به گونه ای باشد که داروخانه ها هنگام چینش و انبار کردن داروها با مشکل رو به رو نشوند. لازم به ذکر است برخی داروها مانند آمپول ها در بسته بندی های یکبار مصرف بسته بندی می شوند تا دسترسی به آن ها تا حد زیادی آسان شود. در رابطه با نگهداری نیز کارتن باید به گونه ای باشد که سلامت دارو در مدت زمان مشخص شده به خطر نیفتد.

 

محافظت از دارو

با توجه به شکل فرآورده دارویی انتخاب جنس کارتن اهمیت زیادی پیدا می کند که این جنس می تواند آلومینیوم، کاغذ و مقوا، شیشه و یا پلاستیک باشد. به عنوان مثال از ظروف شیشه ای و یا پلاستیکی برای نگهداری از داروهای مایع و شربت ها استفاده می شود. همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که جنس مواد تشکیل دهنده جعبه دارو باید به نحوی باشد که مواد سازنده آن، روی دارو تاثیر نگذارد و یا به عبارتی مواد زایدی به دارو اضافه نکند. اقدام دیگری که از سمت تولید کنندگان کارتن بسته بندی جهت محافظت از دارو انجام می شود انتخاب رنگ مناسب می باشد. رنگ و جنس مناسب تا حدودی می تواند دارو را در مقابل نور و رطوبت محافظت کند.

تاثیر زیاد در ارتقا برند

مطمئنا یکی از مواردی که امروزه از اهمیت زیادی در صنعت تولید انواع کارتن و بسیاری دیگر از صنایع برخوردار است مسئله برندینگ است. شرکت های داروسازی تمایل دارند علاوه بر رعایت پروتکل های ایمنی، نام برند خود را در ذهن مردم ماندگار کنند و چه راهی بهتر از چاپ لوگو و یا اسم شرکت خود روی کارتن های دارویی! امروزه با آشنایی هرچه بیشتر شرکت های داروسازی با صنعت چاپ، انتظارات آن ها نیز بالاتر رفته است. این شرکت ها توقع بسته بندی هایی را دارند که از نظر طراحی، رنگ بندی و همچنین جلوه های بصری از کیفیت زیادی برخوردار باشند. در غیر اینصورت به سراغ شرکت های کارتن سازی رقیب خواهند رفت.

آسان بودن دسترسی و استفاده از دارو

با توجه به نحوه استفاده از دارو می توان بسته بندی مورد نظر را به گونه ای انتخاب کرد که بیمار به سادگی بتواند از داروی مورد نظر استفاده نماید. به عنوان مثال قطره هایی که برای چشم تجویز می شوند را تصور کنید؛ این قطره ها به آسانی و حتی توسط شخص بیمار قابل استفاده می باشند بنابراین طبیعی است که هر اندازه استفاده از آن ها آسان تر باشد بیماران بیشتری ترجیح می دهند از قطره های ذکر شده استفاده نمایند. این موضوع در رابطه با قرص ها نیز صدق می کند. استفاده از بلیسترها (حباب هایی که در خشاب های قرص قرار می گیرند) که قرص ها به آسانی از آن خارج می شوند نیز یکی دیگر از مثال های مرتبط با استفاده آسان از داروها می باشد.

حفظ ایمنی دارو در حین جا به جایی

کاملا واضح است که جا به جایی داروها با استفاده از روش هوایی مناسب ترین روش انتقال دارو می باشد؛ با این وجود امروزه به دلیل بالا رفتن هزینه این نوع انتقال برخی شرکت های داروسازی از روش های زمینی مانند استفاده از راه های دریایی( از طریق کشتی ) استفاده می کنند؛ به همین دلیل بسیار مهم است است که کارتن دارو مورد نظر از مقاومت بالایی در برابر رطوبت، دما و همچنین ضربات فیزیکی برخوردار باشد تا از خسارات احتمالی جلوگیری شود.

 

کارتن دارو

یک قانون مهم جهت چاپ بسته بندی های دارویی

در صنعت داروسازی قوانین و استانداردهای مهمی جهت نوشتن روی کارتن دارو وجود دارد. اگر بخواهیم در این رابطه مثالی بزنیم می توانیم به فونت های نوشتاری روی کارتن ها اشاره نماییم. این فونت ها باید غیر تزئینی باشند و موارد مهم مثل حساسیت زا بودن دارو مورد نظر باید با فونت و رنگی متفاوت نوشته شود. در نتیجه مدیران و صاحبان کسب و کارهای مرتبط با تولید کارتن دارویی پیش از هر اقدامی باید با این قوانین به طور کامل آشنا شوند.

از اهمیت برچسب اصالت غافل نشوید

در رابطه با بسته بندی داروها ذکر این نکته ضروری است که علاوه بر برچسب هایی که در رابطه با نکات استفاده از دارو و عوارض آن روی بسته بندی وجود دارند، برچسب دیگری به نام برچسب اصالت( که دارای بارکد سه بعدی می باشد) نیز روی بسته بندی دارو وجود داشته که نشان دهنده اصالت و قابل اطمینان بودن دارو می باشد.

ممنون از اینکه تا پایان این بخش با موضوع بررسی اهمیت کارتن دارو و بسته بندی آن همراه ما بودید.

 

از دیگر تولیدات گلبرگ باکس :
کارتن تخم مرغ 

 

 

 

5/5 - (3 امتیاز)
بازگشت به لیست

۹ دیدگاه در “کارتن دارو و دلیل استفاده آن برای داروها / کارتن سازی گلبرگ

  1. ali tavakoli گفت:

    سلام. وقت بخیر. قیمت کارتن بسته بندی سه لایه فلوت B حدودا چقدره؟

    1. سلام کاربر گرامی برای اطلاع از قیمت کارتن بسته بندی و انواع کارتن بسته بندی روی لینک کلیک کنید

  2. بادرود.۱۰عدد کارتن داروی اینتراتکت ۵۰میخام اصلی هاش توی یخچال خراب شده برای فروش نیاز به کارتنش هس.

    1. سلام دوست عزیز تیراژ محصولات تولیدی و سفارشی ۱۰۰۰ به بالا هست

  3. روح اللهی گفت:

    جنس کارتون دارو هاتون از چیه ؟

    1. بیشتر بسته بندی های دارویی از کارتن های لمینتی است که از لایه‌های کاغذ، آلومینیوم و لایه‌های نازک پلی اتیلن ساخته شده اند

  4. قاسمی گفت:

    روز بخیر
    کارتن های مخصوص شربت هم میزنید ؟

    1. سلام.. بله هر نمونه کارتنی که شما بخایید براتون تولید میکنیم

  5. قلی تبار گفت:

    سلام
    میشه از کارتن های دارو برای کارتن های ماسک موهای درمانی هم استفاده کرد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *