بسته بندی

بسته بندی پایدار

بسته بندی پایدار

بسته بندی پایدار این روزها هم برای مصرف کنندگان و هم شرکت‌ها و برندها اهمیت زیادی پیدا کرده است. به طوری که استفاده از بسته بندی پایدار برای هر نوع محصولی یک ضرورت برای شرکت‌ها به حساب می‌آید. مصرف کنندگان در شرایط یکسان، محصولی را انتخاب می‌کنند که دارای جعبه‌های تمام بازیافتی باشد. امروزه اهمیت به محیط زیست هم به دلیل آن که به آن نیاز داریم و هم از لحاظ توسعه برند و جذب مشتری اهمیت زیادی پیدا کرده است.

البته قوانین بسیار سخت گیرانه در خیلی از کشورها نیز در رشد این نوع بسته بندی‌ها کم تاثیر نبوده است.

برای کم کردن میزان ورود گازهای گلخانه‌ای و کربن به محیط زیست، بسیاری از شرکت‌های تولید کننده کارتن مجبور به استفاده از تکنولوژی‌های روز شده‌اند تا بسته بندی‌های پایدار یا سبز را تولید کنند.

در این مقاله سعی می‌کنیم شما را با اهمیت بسته بندی سبز یا بسته بندی پایدار آشنا کنیم و مزیت‌های بسته بندی سبز را برشماریم.

ابتدا باید ببینیم که بسته بندی سبز یا پایدار چیست و سپس به سراغ مزیت‌ها و انواع آن خواهیم رفت. با ما همراه باشید.

بسته بندی سبز یا پایدار چیست

بسته بندی پایدار چیست؟

به زبان خلاصه بسته بندی پایدار، بسته بندی‌ای است که تاثیرات مخرب بر محیط زیست نمی‌گذارد و یا به کمترین حد خود می‌رساند. حال ممکن است از روش‌های مختلفی باعث شود که بسته بندی پایدار یا سبز حاصل شود.

یک روش آن است که از مواد اولیه خام یا صد در صد قابل بازیافت این نوع بسته بندی ها ساخته شود. نوع دیگر این است که بسته بندی یا جعبه‌هایی ساخته شود که چرخه عمرش زیاد باشد و پس از استفاده از محصول بتوان از بسته بندی آن استفاده‌های دیگری کرد.

یک روش دیگر این است که در فرایند تولید و زنجیره تامین به محیط زیست اهمیت داده شود و کمترین حد از کربن و مواد مضر برای محیط زیست وارد آن شود که در نهایت نتیجه کار یک بسته بندی پایدار یا سبز حاصل می‌شود.

به دلیل رشد استفاده از بسته بندی پایدار و سبز و علاقه زیاد اکثر مصرف کنندگان، در بسیاری از صنایع، علی الخصوص صنایع بسته بندی، میزان تولید پلاستیک‌های قابل تجزیه و جعبه‌های تمام بازیافتی بسیار رشد کرده است.

اهمیت بسته بندی سبز یا بسته بندی پایدار چیست؟

مهم‌ترین دلیل استفاده از بسته بندی سبز یا پایدار، قابلیت بازیافت آن است. با بازیافت بسته بندی‌ها، می‌توان چندین بار از یک ماده خام استفاده کرد و ضرر بسیار کمتری برای محیط زیست دارد. همین علت نیز برای مردم و مصرف کنندگان اهمیت فراوانی دارد.

اهمیت بسته بندی سبز

آن‌ها ترجیح می‌دهند از محصولاتی استفاده کنند که بسته بندی پایدار دارند. به همین علت دومین اهمیت بسته بندی پایدار یا سبز برای شرکت‌ها و تولیدکنندگان همین است: جذب مشتری!

بله با استفاده از بسته بندی پایدار، مصرف کنندگان و مشتریان به احتمال بیشتری از محصولات شما خرید می‌کنند. زیرا اولین چیزی که در یک محصول خودنمایی می‌‌کند بسته بندی و طراحی آن است. وقتی مصرف کننده ببیند که یک محصول از بسته بندی پایدار استفاده کرده است، حس خوبی نسبت به تولید کننده و محصول داخل آن بسته بندی، پیدا خواهد کرد.

همین ایجاد حس خوب در مشتری است که بسیاری از تولید کنندگان حاضر هستند برای آن‌ها پول زیادی خرج کنند.

زیرا مشتری‌ای که حس خوبی نسبت به یک محصول داشته باشد، به احتمال زیادی مشتری وفاداری خواهد شد که حاضر است همیشه برای خرید آن محصول، یک فروشگاه را کامل جست و جو کند تا آن را پیدا کند.

بسته بندی سبز و کمک به مواد غذایی

بسته بندی پایدار چگونه به مواد غذایی کمک می‌کند؟

همه‌ی ما از هدر رفتن مواد غذایی تنفر داریم. همه روزه حجم زیادی از مواد غذایی در رستوران‌ها و فست فودها در حال دور ریخته شدن هستند. حتی خود مشتریانی که غذا را سفارش داده و به هر دلیل تا انتها آن را نتوانستند میل کنند دوست ندارند مواد غذایی دور ریخته شود. چه از لحاظ هزینه‌ای که داده‌اند و چه از لحاظ حیف شدن بقیه مواد غذایی. اما چاره کار کجاست؟

اهمیت بسته بندی پایدار اینجا خود را نشان می‌دهد. به کمک بسته بندی پایداری که در اختیار مشتری قرار بگیرد. می‌توان از اسراف و هدر رفتن حجم زیادی از مواد غذایی که روزانه دور ریخته می‌شود، جلو گیری کرد.

این نوع بسته بندی‌ها علاوه بر آن که خود برای محیط زیست آسیبی ندارند، برای خود مواد غذایی نیز هیچ ضرر و آسیبی ایجاد نمی‌کنند. بنابراین مشتری با خیال راحت بقیه غذای خود را درون بسته بندی پایدار یا سبز قرار داده و در زمان دیگری آن را میل می‌کند.

از مزیت‌های بسته بندی سبز برای رستوران‌ها و فست فودها این است که با استفاده از این بسته بندی‌ها می‌توانند در مشتریان خود حس خوبی ایجاد کنند و باعث شوند که مشتریان فعلی خود را حفظ کنند و مشتریان جدید افزایش دهند.

که در نهایت باعث افزایش سود آن رستوران یا فست فود می‌شود.

چه موادی در بسته بندی پایدار به کار می‌رود؟

مقوا

مقوا یک ماده بسیار مناسب، ارگانیک و سازگار با محیط زیست است. مقوا با حفظ حالت خود می‌تواند بارها و بارها مورد استفاده قرار بگیرد بدون آن که برای محیط زیست، ضرری داشته باشد و به آن آسیب بزند.

چه موادی در بسته بندی سبز به کار می‌رود؟

جعبه‌های مقوا که جزو جعبه‌های تمام بازیافتی به حساب می‌آیند در اشکال و اندازه‌های گوناگون ساخته می‌شود. از جمله مزیت‌های مقوا، استحکام و قدرت آن است. جعبه‌های مقوایی در انواع دو جداره و سه جداره به راحتی می‌توانند محصولاتی با وزن‌های سنگین را تحمل کرده، بدون آن که حالت و فرم خود را از دست دهند.

جعبه‌هایی که از مقوا ساخته می‌شوند دارای طرفداران زیادی هم در میان تولید کنندگان و هم مصرف کنندگان دارد. برای تولید کنندگان به دلیل جابه‌جایی راحت و برای مصرف کنندگان به دلیل استفاده‌های چندباره از آن، مهم ترین دلیل طرفداران زیاد آن است. به همین دلیل است که جعبه‌های مقوایی جزو جعبه‌های تمام بازیافتی به حساب می‌ایند.

پلاستیک‌های تجدید پذیر

پلاستیک‌های تجدید پذیر نیز از جمله موادی است که در بسته بندی پایدار یا سبز نیز به کار می‌رود. این نوع پلاستیک‌ها از گیاهان خاصی ساخته می‌شود که برای محیط زیست، ضرری ندارد. اما این مورد در کشور ما متاسفانه کم و حتی می‌توان گفت به ندرت دیده می‌شود.

بسته بندی‌های گیاهی

این نوع بسته بندی‌ها که اخیرا در کشور نیز بیشتر از گذشته دیده می‌شود، به نوعی بسته بندی پایدار یا سبز به حساب می‌آیند. این نوع بسته بندی‌ها را با شبیه سازی از بسته بندی‌های پلاستیکی می‌سازند. با این تفاوت که به جای مواد اولیه پلاستیک که برای محیط زیست، به دلیل غیر قابل تجزیه بودن، مضر است از پلیمرهای گیاهی مانند نشاسته و گندم برای تولید آن استفاده می‌شود. این نوع بسته بندی پایدار برای مواد غذایی بسیار کاربرد دارد.

شاید این مطلب برای شما مفید باشد: جعبه سازی

بسته بندی‌های گیاهی

جمع بندی

این روزها و با رشد تکنولوژی بهتر است که تا جایی که می‌شود در حفظ محیط زیست‌مان بکوشیم. یکی از راه‌های بسیار ساده و کم هزینه استفاده از بسته بندی پایدار یا سبز است. در این مقاله مزیت‌های بسته بندی سبز را گفتیم. در هر کسب و کاری نیز می‌توان از این نوع بسته‌بندی‌های سبز استفاده کرد. به طور مثال در صنایع چاپ و بسته بندی گلبرگ می‌توانید به سفارش انواع بسته بندی و کارت که از نوع دوستدار محیط زیست است، بپردازید. انواع کارتن و جعبه اعم از کارتن بسته بندی کتاب، کارتن بسته بندی قارچ، کارتن فست فود گرفته تا جعبه پیتزا را می‌توانید در این قسمت مشاهده بفرمایید.

قطعا استفاده از بسته بندی سبز یا پایدار می‌تواند به شما برای جذب و نگهداری مشتری کمک کند. همچنین می‌توانیم محیط زیست را کمتر تخریب کنیم!

کلیک کنید

5/5 - (4 امتیاز)
بازگشت به لیست

۵ دیدگاه در “بسته بندی پایدار

  1. چگینی گفت:

    چقدر خوبه که این موصولات رو معرفی میکنین

  2. رعنا یزدیان گفت:

    شما بی نظیرین تنوع محصولاتتونم عااالیه از طراحی های خوبتونم که دیگه نگم مرسی

    1. از حسن انتخاب شما سپاس گذاریم

  3. ایدین گفت:

    این کارتون خیلی خوبه که کارتن های پایدار تولید میکنید
    واقعا دغدغه خوبیه
    مرسی که در کنار کیفیت بالای محصولات
    به فکر طبیعت هم هستید

  4. لارستانی گفت:

    کارتن های پایدار واقعا کیفیتشون بالاست
    من نگران بودم که کیفیتش از بقیه کارتن ها پایین تر باشه ولی واقعا همون اندازه مرغوب و عالیه
    واقعا از گلبرگ با کس ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *