دسته بندی نشده

کاغذ مومی چیست؟

کاغذ مومی چیست؟

کارتن سازی گلبرگ

کاغذ paraffin  یا کاغذ مومی را با نام هایی مانند کاغذ وکس یا کاغذ پارافین نیز می شناسند. برای دانستن اینکه کاغذ مومی چیست با ما همراه باشید. کاغذ مومی یکی از مهم ترین و اصلی ترین بخش ها در جعبه و کارتن بسته بندی به شمار میرود. در جعبه بسته بندی مواد غذایی مانند کارتن خرما و کارتن بسته بندی کیک و کلوچه و بسیاری از بسته بندی های دیگر از این کاغذ مومی پرکاربرد استفاده می کنند.  

روند ساخت کاغذ مومی با فرآیند پخش موم بر روی کاغذ صورت می گیرد که باعث ضدآب شدن آن می گردد. جالب است که پروسه روغنی و ضد آب کردن، شفاف و نیمه شفاف کردن کاغذ از قدمت بالایی برخوردار است و سابقه آن به قرون‌وسطی می رسد. در اوایل قرن نوزدهم از این کاغذ روکش شده با موم، برای بسته بندی محصولات و مواد به منظور محافظت از رطوبت و حتی برای حفظ عطر برخی محصولات استفاده می شد. آقای گوستاو لاگری برای اولین بار در سال 1851 از کاغذ موم برای نگاتیوها در عکاسی استفاده نمود. بعدها این کاغذ در صنعت آشپزی و سایر صنایع غذایی و صنایع دستی به منظور حفظ سلامت محصول در برابر رطوبت و گرما راه یافت.

کاربرد کاغذ مومی

کاربرد کاغذ مومی چیست؟

شاید برایتان سوال باشد که کاربرد کاغذ مومی چیست؟ کاغذ مومی امروزه به یکی از ارکان و لوازم مهم در صنعت جعبه و بسته بندی مواد غذایی و سایر محصولات تبدیل شده است. در آشپزی، بسته بندی جعبه قطعات خودرو، کارتن بسته بندی کتاب، کارتن بسته بندی شکلات و هر محصولی دیگر از کاغذ مومی استفاده می شود.

استفاده از کاغذ مومی در آشپزی به منظور پخت و پز، حفظ و نگهداری مواد غذایی از رطوبت و یا خشک شدن و ممانعت از چسبیدن به سطح ظرف استفاده می شود. کاغذ مومی یک ابزار مناسب برای پخت و پز در مایکروویو است چرا که استفاده از کاغذ مومی در ماکرویو که قابل احتراق نمی باشد، انتخاب مناسبی برای پوشاندن سطح غذا در مایکروویو است.

استفاده از کاغذ مومی کمک می کند تا سبزیجات و برخی مواد غذایی در برابر انجماد مقاوم شده و پلاسیده نشوند. کاغذ مومی علاوه بر حفظ رطوبت، از به هم چسبیدن مواد نیز جلوگیری کند. از دیگر کاربردهای خرید کاغذ مومی می توان استفاده در صنایع دستی برای طراحی و کاغذ الگو اشاره نمود. کاغذ مومی امروزه در بسیاری از صنایع از کارتن سیب، کارتن گوجه گیلاسی گرفته تا کارتن پستی کفش یک عددی، کارتن بستنی و کارتن فست فود و بسیاری از بسته بندیهای دیگر را شامل می شود.

انواع کاغذ مومی

 

انواع کاغذ مومی

در معرفی انواع کاغذ مومی می توان به دو نوع کاغذ مومی اشاره نمود که در بسته بندی صنایع غذایی بسیار کاربرد دارد.

کاغذ مومی خشک

کاغذ مومی خشک یکی از انواع کاغذ مومی است که همان کاغذ کرافت سفید شده است و در اثر روش وکس کردن خشک به دست می آید. وکس بکار برده شده، داخل بافت کاغذ نفوذ کرده و بر روی سطح کاغذ هیچ اثری باقی نمی ماند. به همین دلیل خرید کاغذ مومی از نوع خشک، مناسب ترین انتخاب برای سینی غذا و کارتن بسته بندی مواد غذایی گرم شناخته می شود.

کاغذ مومی خیس

خرید کاغذ مومی خیس، تولید شده از کاغذ کرافت سفید است که با روش وکس کردن خیس به دست می آید. این محصول مناسب برای جعبه بسته بندی مواد غذایی خیس مانند مرغ، گوشت، ماهی و سبزی است.

تفاوت های کاغذ مومی و کاغذ روغنی

دانستن فرق کاغذ مومی و کاغذ روغنی به شما در انتخاب محصول مناسب برای بسته بندی محصولات کمک مینماید. هر دو کاغذ مومی و روغنی از خاصیت نچسب بودن برخوردار هستند اما تنها تفاوت اصلی و فرق کاغذ مومی و روغنی در روکش کاغذی آنها است.

کاغذ روغنی تولید شده از الیاف نخ پنبه یا از خمیر شیمیایی خالص چوب است که با یک لایه نازکی از سیلیکون روکش می شود و به صورت محصولی نچسب، عایق گرما و ضدرطوبت تبدیل می شود. در حالی که کاغذ مومی با لایه نازکی از موم یا وکس کاور و پوشانده شده است. کاغذ مومی بر عکس کاغذ روغنی عایق مناسبی برای گرما نیست. کاغذ مومی را تنها می توان در مایکرویو قرار داد زیرا گرمای فر باعث آتش گرفتن محصول می شود. در کنار فرق کاغذ مومی با کاغذ روغنی شباهت های بیشتری وجود دارد و مهم ترین تفاوت و وجه اقتراق این دو این است که کاغذ مومی را نباید مستقیماً در فر استفاده نمود.

فروش کاغذ مومی در بسیاری از شرکت های چاپ و بسته بندی تولید و به فروش می رسد. قیمت کاغذ مومی بسیار مقرون به صرفه بوده و شما می توانید در بسیاری از موارد از این کاغذ مقرون به صرفه استفاده نمایید.

مزایای کاغذ مومی

مزایای کاغذ مومی چیست؟

کاغذ مومی از مزایای بیشماری برخوردار است که در ادامه به برخی از مهم ترین ویژگی های کاغذ مومی می پردازیم. از آنجا که ویژگی های کاغذ مومی متنوع است به همین جهت در کارتن بسته بندی از این کاغذ بسیار استفاده می شود. در فواید و ویژگی کاغذ مومی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

کاغذ مومی یکی از محصولاتی است که کاملاً با طبیعت سازگار بوده و هیچ آسیبی به محیط زیست نمی رساند.

از دیگر ویژگی های این محصول می توان گفت که کاغذ مومی به مواد غذایی آب دار و شیرین و چسبناک نمی چسبد. و یک محفظ مناسب برای انواع مواد غذایی به شمار می رود.

استفاده از کاغذ مومی بر عکس کاغذ روغنی ایجاد صدا نمی کند و بسیار نرم و لطیف بوده و به راحتی باز و بسته می شود.

در پاسخ به مهم ترین ویژگی کاغذ مومی چیست، می توان به مستحکم بودن محصول در عین سادگی و نرمی آن اشاره نمود. کاغذ مومی به راحتی پاره نشده و از بین نمیرود.

کاغذ مومی چیست

در پایان

پس‌ از یافتن پاسخ سوال کاغذ مومی چیست، متوجه شدید که کاغذ مومی و چاپ کاغذ مومی طرفداران بی شماری را به خود جلب نموده است. این کاغذ قابل استفاده در جعبه سازی و تولید انواع کارتن بسته بندی و جعبه بسته بندی مواد غذایی و هر محصول دیگری بوده و مصرف کننده های بی شماری را به خود جذب نموده است. این محصول یک انتخاب مناسب در بسته بندی های لوکس و ساده است و طرفداران بی شماری برای خود دارد.

شرکت کارتن سازی گلبرگ پذیرای سفارشات شما در راستای تولید انواع کارتن در ابعاد دلخواهتان است.

Rate this post
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *